Jacek Szponarski

Jacek Szponarski

Tenor. Student pierwszego roku studiów magisterskich na kierunku śpiew operowy w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej. Urodzony w Lęborku. Muzyczną edukację rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Lęborku na akordeonie w klasie Marcina Wardulińskiego, a kontynuował w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Studia licencjackie ukończył na kierunku śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie dra Marcina Ciszewskiego.
Występował jako solista m.in. w Operze Bałtyckiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie czy Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego z takimi zespołami jak: Gdańska Królewska Orkiestra Salonowa, Gdyńska Orkiestra Symfoniczna oraz Lubelska Orkiestra Trybunału Koronnego, Gdańska Orkiestra Młodych.
W czerwcu roku 2016 debiutował partią Il Conte Belfiore w operze „Rzekoma ogrodniczka” W.A.Mozarta (reż. Cezary Morawski, kier. muz. Sylwii Janiak-Kobylińskiej w ramach studenckiego projektu wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku) natomiast w sierpniu kreował postać Bastiena w operze W. A. Mozarta „Bastien i Bastienne” (reż. Dariusz Paradowski kier. muz. Piotr Staniszewski na XVI Międzynarodowym Letnim Festiwalu Kultury i Sztuki w Helu).
W kwietniu roku 2017 debiutował na deskach Opery Bałtyckiej jako Parpigniol w operze La Boheme Giacomo Pucciniego pod kierownictwem muzycznym Warcisława Kunca oraz dokonał światowych prawykonań trzech utworów sakralnych polskich kompozytorów przełomu XVIII i XIX wieku w 3 rocznicę kanonizacji Jana Pawła II pod batutą Przemysława Stanisławskiego. Na zakończenie roku uczestniczył w prawykonaniu oraz nagraniu Mszy i Offertorium Józefa Elsnera pod dyrekcją Michała Sławeckiego.
21 lutego debiutował rolą Włodzimierza Leńskiego na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie w operze Eugeniusz Oniegin (reż. Ryszard Cieśla, kier. muz. Rafał Janiak). Wykonał prawykonanie kantaty scenicznej Stabat Mater Ignacego Zalewskiego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego podczas Festiwalu Nowe Epifanie 2018.
W kwietniu debiutował rolę Belmonte w nowej produkcji Warszawskiej Opery Kameralnej - Uprowadzenie z Seraju W.A.Mozarta w reżyserii Jurija Aleksandrowa pod muzycznym kierownictwem Marcina Sompolińskiego.

 

Powrót do góry